single_hero
 

Det kan bli dyrt att resa billigt

När flygbolagens konkurs blir allt vanligare kan det finnas anledning att göra aktiva och medvetna val. Det finns ganska mycket som du kan göra både inför din resa och om du skulle hamna mitt i ett problem.

KOLLA RESEGARANTIN

Om du köper en resa av en arrangör som inte har resegaranti, och företaget ställer in eller avbryter resan, riskerar du att inte få tillbaka dina pengar. Du skall därför alltid kontrollera om arrangören har en garanti innan du bokar resan.  Har du köpt din flygbiljett som en del av en paketresa via till exempel en resesajt på nätet, gäller den så kallade resegarantin och reseföretaget är skyldiga att boka om din resa eller betala tillbaka den.  För att en resa ska räknas som en paketresa, måste den bestå av minst två delar (som flyg och hotell). Om man köpt bara en flygbiljett gäller ingen resegaranti!

Du kan kontrollera resegaranti på konsumentverket eller kammarkollegiet. Du bör också kontrollera Konsument Europa.

NÅGRA TIPS

Boka som paketresa, antingen med charterflyg eller med reguljärflyg, där något mer än resan ingår, då är du skyddad av paketreselagen.

Betala med kreditkort när du köper du reguljära flygbiljetter. Köpet omfattas då av konsumentkreditlagen och du kan få pengarna tillbaka om flygbolaget går i konkurs.

Vanliga reseförsäkringar, som den som ingår i en hemförsäkring, gäller inte till någon del vid en flygbolagskonkurs.

OM DU DRABBAS

  • Du skall ansöka om ersättning från Resegarantinämnden som är en del av Kammarkollegiet. Du måste söka senast tre månader efter att resan ställdes in. Fyll i Resegarantinämndens blankett.
  • Skicka blanketten till Resegarantinämnden inom tre månader efter det att paketresan ställts in eller avbrutits.
  • Bifoga resehandlingar och kvitto eller kontoutdrag som visar att paketresan är betald. Förklara vad varje handling avser. Blanketten hittar du på Fyll i Resegarantinämndens blankett.